Managementul calității:
Reprezintă un set de activități coordonate pentru a orienta și controla o organizație în ceea ce priveste calitatea.
Sistemul de management al calității (SMC) este definit ca un sistem formalizat care documentează procesele, procedurile și responsabilitățile pentru realizarea politicilor și obiectivelor de calitate. SMC ajută la coordonarea și direcționarea activităților unei organizații pentru a răspunde cerințelor clienților și reglementărilor. Un SMC este important și pentru a îmbunătăți eficacitatea și eficiența organizatiei în mod continuu.
Sistemul de management al calitatii presupune activitati coordonate, conduse de la nivelul cel mai înalt al unei organizatii, pentru:
– definirea politicii în domeniul calitatii;
– definirea obiectivelor masurabile referitoare la calitate;
– directionarea organizatiei spre atingerea obiectivelor referitoare la calitate;
– tinerea sub control a activitatilor care influenteaza calitatea si luarea de actiuni daca exista neconcordante între obiectivele calitatii si rezultatele obtinute.
ELEMENTE ȘI CERINȚELE UNUI SISTEM DE GESTIONARE A CALITĂȚII
Fiecare element al unui sistem de management al calității ajută la atingerea obiectivelor generale de îndeplinire a cerințelor clienților și organizației. Sistemele de management al calității ar trebui să răspundă nevoilor unice ale unei organizații; cu toate acestea, elementele pe care toate sistemele le au în comun includ:
• Politica și obiectivele de calitate ale organizației;
• Manual de calitate;
• Proceduri, instrucțiuni și înregistrări;
• Management de date;
• Procese interne;
• Satisfacția clienților de calitatea serviciilor;
• Oportunități de îmbunătățire;
• Analiza calității.
Documentele sistemului de management al calității: